Wendy van Essen- Van de Wetering, runt samen met haar man Peter van de Wetering een kleinschalig vakantiepark in Oosterwolde (Gld). Het park heeft acht huisjes en drie kamers (Bed and Breakfast). Wendy nam dit jaar deel aan de Digitale Werkplaats voor vakantieparken op de Veluwe. Deze werkplaats is een samenwerking tussen Saxion en Vitale Vakantieparken. Inmiddels doet ze ook mee aan een vervolgtraject. Wat vond Wendy van de Digitale Werkplaats en wat hoopt zij uit het vervolgtraject te halen?
Volledig zelfstandige doorstart
Wendy: “Acht jaar geleden zijn wij gestart met de Landhoeve. In de eerste instantie was het een samenwerking met een BoerenBed. Maar vanaf dit jaar maken wij de stap om volledig zelfstandig door te starten met acht cabins en drie studio’s. Ons concept is ‘back to basic’. Dat betekent dat er geen elektriciteit of wifi in de cabins is. Er wordt gekookt op vuur en verlichting komt van olielampen en/of kaarsen. We willen ons met de doorstart nog meer gaan richten op natuureducatie. Daarvoor hebben wij verschillende cursussen gevolgd, bijvoorbeeld de cursus ‘Natuur op je park’ van het programma Vitale Vakantieparken. Het bestemmingsplan voor de bestemming Recreatie ligt op dit moment ter inzage.”
De Digitale Werkplaats
“De eerste jaren hebben we niks aan marketing hoeven doen vanwege de samenwerking met BoerenBed. Voor de doorstart hebben we vorig jaar een nieuwe website laten bouwen. Hier zijn we ontzettend blij mee, maar we wilden ook meer doen met de online zichtbaarheid. Dit was dan ook mijn hoofdreden om mee te doen aan de Digitale Werkplaats. Maar ik was ook erg benieuwd naar meer mogelijkheden om te digitaliseren. Het was erg leuk om van andere ondernemers te horen met welk boekingssysteem ze werkten en of ze daar tevreden over waren, welke boekingskanalen fijn werken, of ze wel of niet veel met Instagram doen en waar hun boekingen vandaan komen.”
Dezelfde uitdagingen
“Het was voor mij echt een eyeopener dat iedere ondernemer zijn/haar eigen wiel aan het uitvinden is. Terwijl we uiteindelijk allemaal tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Hoe maak je bijvoorbeeld de boekhouding simpeler met zoveel mogelijk koppelingen? En hoe zorg je ervoor dat je online goed te vinden bent?”
Vervolgtraject
“Ik merk dat het mij vaak ontbreekt aan tijd als het om digitalisering gaat. En wil je iets op maat laten maken, dan hangt daar een prijskaartje aan. Om meer inzicht te krijgen doe ik mee met het vervolgtraject van de Digitale Werkplaats. Ik heb hiervoor inmiddels kennisgemaakt met een groep van vier enthousiaste Digital marketing studenten. Zij hebben inmiddels een bezoek aan de Landhoeve gebracht. We hebben uitgebreid met elkaar gesproken en ik heb toegelicht welke vragen ik had. Bijvoorbeeld: ik heb beperkte tijd beschikbaar, waar kan ik die het beste aan besteden? Instagram, Google, nog andere kanalen of een combinatie van meerdere opties? We hebben het ook gehad over de contactmomenten met gasten en of ik daar meer mee moet doen. Verder hebben de studenten een aantal gasten geïnterviewd. De studenten kijken dus echt naar jouw park, maar testen ook waar er kansen liggen.”
Resultaten
“Het is heel erg leuk om samen met deze groep aan het werk te zijn. Ze stellen goede vragen en laten je echt nadenken over bepaalde vraagstukken. Ik ben ontzettend benieuwd wat eruit gaat komen. Wat ik hoop? Dat ik erachter kom waar voor ons de meeste kansen liggen. Dan kunnen we onze tijd en energie daaraan besteden.”